Wiedziałaś, że Polacy na luksusowe błyskotki (biżuteria i zegarki) wydają rocznie 700 milionów złotych i wśród luksusowych segmentów jest to jeden z najszybciej się rozwijających? Przygotuj się Sroko, na biznesową podróż! Dziś zabieram Cię na rozeznanie polskiego rynku biżuterii luksusowej. 

Rynek biżuterii luksusowej w Polsce

Wśród luksusowych segmentów biżuteria i zegarki plasują się na 6. miejscu – po takich kategoriach jak samochody, odzież, hotele, nieruchomości, a nawet alkohole. Można więc uznać, że to rynek niszowy, ale z bardzo dużym potencjałem rozwoju. Wielu światowych gigantów wciąż nie jest obecnych na polskim rynku, a te marki, które są, raczej nie otwierają tutaj własnych salonów, a korzystają ze sklepów multibrandowych (w których dostępne są różne marki) oraz obsługi oficjalnych dystrybutorów.

Biżuteria luksusowa, czyli co?

Jeśli miałabyś podać kwotę, od jakiej zaczyna się luksusowa półka, to jaka by ona była? Masz już coś na myśli? Porównaj teraz tę kwotę, do średniej, wskazanej przez bogatych Polaków: naszyjnik – 8 200 zł, zegarek damski – 10 200zł, a męski – 13 000zł. Dodajmy, że to średnia cena, od której zaczyna się postrzegać te dobra, jako luksusowe. Oczywiście jest to granica orientacyjna, nie ma sztywnej zasady, a w innych krajach te kwoty będą się od siebie różniły. Prawdą jest, że to, co najlepiej określa luksus jest marka sama w sobie, miejsce sprzedaży, materiały z których wykonana jest biżuteria, a także sposób jej wykonania. 

Specjalnie dla Ciebie zrobiłam mały test: sprawdziłam ceny najdroższych błyskotek w topowych polskich firmach (W.KRUK, Apart oraz YES) i wiesz, co się okazało? Choć te marki mają w swojej ofercie również bardzo przystępne cenowo świecidełka, to najwyższe ceny sięgają ponad 30 tysięcy złotych, a czasem nawet ponad 100 tysięcy. To co, uznajemy za luksusowe?

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Ekspert o biżuterii luksusowej

„Trudno oceniać gdzie zaczyna się półka cenowa dla biżuterii luksusowej, bardziej wpływ na luksus ma nadal brand oraz jakość wykonania” – mówi Filip Wiencek, odpowiedzialny na komunikację i PR salonów Noble Place, w których nabyć można topowe marki biżuteryjne.

„Najważniejsze jest, żeby umiejętnie komunikować o takich markach jak Boucheron czy Chopard, jako marki, które są warte swojej ceny. Jednak w komunikacji nie jest ważne tylko dotarcie do klienta poprzez działania marketingowe czy PRowe ale bardzo duży wpływ na decyzję zakupową klienta dóbr luksusowych jest  jakość wykonania, poziom obsługi oraz forma podania tych produktów” – dodaje Filip Wiencek.

W Polsce jednak wciąż nie jest dostępna biżuteria takich marek jak: Piaget (choć przez kilka lat była dostępna w butikach Noble Place), Tiffany, Graff, Van Cleef & Arpels, Mikimoto czy Harry Winston. Od lat krążą plotki o powstaniu butiku Cartier, ale jeszcze nic nie wskazuje na to, że faktycznie się pojawi. Koniec końców, może się okazać, że mimo rosnącego potencjału rynku jeszcze długo na te marki poczekamy. 

Źródło danych: KPMG ”Rynek dóbr luksusowych w Polsce”

Podoba Ci się? Podziel się!